Polski English Français
Kongres Kobiet
Kongres Kobiet

  

Loading

W tym poruszającym zbiorze piętnastu esejów i przemówień wybitna amerykańska poetka i aktywistka Audre Lorde mierzy się z seksizmem, rasizmem, ageizmem, homofobią i klasizmem, postulując, by różnica społeczna stała się wehikułem działania i zmiany. Jej proza jest wyrazista, niezachwiana i liryczna, mówi o walce, ale ostatecznie daje też nadzieję.

Lorde mówiła, że jej teksty są wezwaniem: „nie możemy zamykać oczu na strach, na chaos, który jest Czarny, który jest twórczy, który jest kobiecy, który jest ciemny, który jest stłumiony, który jest nieuporządkowany, który jest…”.

 

 

Feminizm ma wiele twarzy – ta książka reprezentuje jeden z najbardziej gniewnych i radykalnych jego nurtów. Nie ze wszystkim się tu zgadzam, ale każdy tekst stanowi ciekawe zaproszenie do dyskusji. O ślepych punktach i zaniechaniach ruchu kobiecego. O tym, jak erotyka ma się do pornografii. O nierównościach nie tylko między kobietami i mężczyznami, ale także między kobietami. O homofobii, rasizmie i arogancji wynikającej z zamożności. O tym, dlaczego kobiety bywają wobec siebie okrutne. Czarny feminizm tylko pozornie dotyczy spraw odległych naszemu doświadczeniu. Chociaż powstała kilka dekad temu i daleko stąd, Siostra outsiderka pomoże nam zrozumieć wiele zjawisk obecnych tu i teraz.

 Magdalena Środa

 

 

Wydany w 1984 roku zbiór esejów i przemówień afroamerykańskiej poetki i aktywistki Audre Lorde należy do tych publikacji, które sprawiły, że słowo „siostrzeństwo” – niezwykle ważna kategoria drugiej fali feminizmu – zmieniło swój sens, tracąc niewinność i stając się znakiem bolesnej komplikacji raczej niż radosnej kobiecej wspólnoty.

Czy przełom naprawdę się dokonał? Czy feminizm się zmienił? Sądzę, że tak właśnie się stało. Pewien styl pisania i mówienia, pewien rodzaj uogólnień, przemilczeń i pominięć, pewien typ arogancji – wszystko to przeszło bezpowrotnie do historii. A gdy się pojawia, zostaje natychmiast poddane krytyce z perspektywy pominiętych.

Celem ruchu feministycznego nie jest obsługiwanie ambicji kobiet należących do elit społecznych i finansowych, ale głęboka zmiana reguł gry. W tej grze o statusie decyduje nie tylko płeć, ale też miejsce urodzenia, orientacja seksualna, poziom zamożności i przynależność rasowa czy etniczna.

Feminizm to głęboka krytyka patriarchatu jako systemu władzy, wykluczenia i wyzysku. Czarny feminizm jako pierwszy powiedział dobitnie: „to nie wystarczy”, domagając się namysłu nad mechanizmami władzy innymi niż te, które dotyczą płci. Domagał się też otwartej debaty o wykluczeniach wewnątrz ruchu, nad tym, jak różnice statusu i zamożności dzielą kobiety, jak nisko płatna praca jednych umożliwia „wyzwolenie” innych. Nie, nie jest bez znaczenia, kto przejmuje obowiązki domowe kobiet, które walczą o równość płci lub po prostu o własny zawodowy sukces.

 

Agnieszka Graff (fragmenty Wstępu)

 

Audre Lorde (1934–1992) - Poetka, aktywistka, matka. Unikając uproszczeń i etykiet, o swojej tożsamości mówiła przekornie: poet warrior (poetka wojowniczka) i black feminist lesbian mother poet. Urodzona w Nowym Jorku, w rodzinie karaibskich imigrantów, debiutowała w 1968 roku tomem The First Cities.

Autorka kilkunastu książek: zbiorów poezji (wśród nich ceniony The Black Unicorn, 1978) i prozy, a także autobiografii. Jej dorobek – którego Siostra outsiderka jest wyborem – wszedł na stałe do kanonu literatury feministycznej.